söndag 25 maj 2014

Apelsinchoklad-cupcakes

När min klass skulle ha en liten grillfest erbjöd jag mig att laga efterrätten. Jag experimenterade lite och resultatet blev tvåfärgade apelsin och choklad cupcakes med ganache frosting. Jag gjorde dem lite som att göra tigerkaka och det blev precis som jag hade tänkt mig. Dessutom är apelsin och choklad en av mina favorit smakkombinationer, så det blev väldigt lyckat!

Chokladcupcakes:

100 g smör (rumsvarmt)
100 g socker
2 ägg
70 g mjöl
30 g kakao
1 tsk bakpulver

Värm ugnen till 180 grader. Vispa smöret och sockret fluffigt i hushållsmaskin. Tillsätt äggen ett i taget medan du vispar. Blanda mjölet, bakpulvret och kakaopulvret i en annan skål. Tillsätt mjölblandningen i smeten och rör tills allt har blandats. Fördela smeten i halva delen av muffinsformarna.


Apelsincupcakes:

100 g smör (rumsvarmt)
100 g socker
2 ägg
100 g mjöl
1 tsk bakpulver
2 apelsiner

Vispa smöret och sockret fluffigt i hushållsmaskin. Tillsätt äggen ett i taget medan du vispar. Blanda mjölet och bakpulvret  i en annan skål. Tillsätt mjölblandningen i smeten och rör tills allt har blandats. Smaksätt smeten med apelsinskal och -saft enligt egen smak (jag satt skal från två apelsiner och saft från en). Färga sedan smeten eventuellt orange med röd och gul hushållsfärg. Fördela sedan smeten i muffinsformarna med chokladsmet tills de är fulla och gör en liten swirl med ändan av en sked för att få ett marmorerat resultat. Grädda sedan i mitten av ugnen i 15-20 minuter.

Frosting:

360g mörk choklad  

4 dl grädde 
2 msk honung
1 apelsin 
50 g smör (rumsvarmt)


Finhacka den mörka chokladen och lägg i en skål. Skär strimlor av apelsinens skal och koka upp det med grädden och honungen, ta kastrullen från värmen och sila över den finhackade chokladen. Blanda tills all choklad har smultit och tillsätt sedan smöret i bitar och rör ihop. Ställ in frostingen i kylskåpet för att stelna lite, men akta att den inte står för länge och blir hård. Lägg frostingen i en spritspåse och spritsa sedan lite på varje avsvalnad cupcake och dekorera med strössel. Förvara i kylskåp tills servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar