söndag 15 juni 2014

Brownie dessert

Jag är och hälsar på min syster och vi ville tillsammans baka något veckoslutet till ära. Eftersom det bara var vi två, ville vi hellre göra en fin dessert än en hel kaka. Vi bestämde oss för att göra en kladdig brownie med färska jordgubbar. För att få det mer som en dessert gjorde vi dessutom chokladsås till och serverade det med en glasskula. Det hela blev väldigt gott och brownie receptet var lätt  eftersom allt rördes ihop i en kastrull - ett recept jag kommer att använda på nytt! (Receptet är baserat på Mitt Köks recept)




Brownie:

75 g smör

1 1/3 dl socker
3/4 dl kakao
1/4 tsk salt
1 ägg
½ dl mjöl

Sätt ugnen på 160 grader. Smörj en liten ugnsform (ca 10x20 cm) och klä med bakplåtspapper. Smält smöret i en kastrull. Tag bort kastrullen från värmen och rör ner socker, kakao och salt när smöret har smält. Rör sedan ner ägget och till sist mjölet. Blanda ihop till en slät smet och häll i ugnsformen. Grädda brownien i ugnen ca 20 minuter, tills den är fast i kanterna men ännu kladdig i mitten. Tag ut ur ugnen och låt svalna. 


Chokladsås:


30 g mörk choklad

2-3 msk sirap
2 msk socker
½ dl vatten

Smält ner allting i en kastrull på svag värme och koka ihop. Tillsätt mer socker/sirap enligt egen smak.


glass

jordgubbar

Skär den avsvalnade brownien i fyra bitar, placera på asietter. Ringla över chokladsås och placera jordgubbar skurna i bitar på sidan om. Gör små glasskulor av glassen (jag använde salmiak-vanilj glass) och placera bredvid brownien. Servera direkt efter uppläggning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar