lördag 2 augusti 2014

30-års tårtor

Min kusin och hennes väninna fyller båda 30 år i sommar och ville ha två somriga tårtor till sin fest. De ville att tårtorna skulle vara samma smak, men i olika storlek (ena för släkten och andra för vännerna). De ville ha ljusa tårtor i stil med de jag hade på min studentfest och med fräscha smaker. Jag föreslog jordgubbsmousse och limemousse som fyllningar, eftersom det är en bra kombination av sött och surt! De ville att tårtorna skulle vara persikofärgade och att i alla fall limegrönt skulle finnas med bland blommorna, annars fick jag fria händer med designen. (Recepten är baserade på Baka baka liten kakas recept)

Tårtbotten:

Tårtbotten gjorde jag enligt principen "lika delar". Man knäcker äggen i ett glas och mäter upp lika mycket socker och mjöl i likadana glas. Till den större tårtan använde jag 6 ägg (+ 2 tsk bakpulver) och till den lilla 3 ägg (+ 1 tsk bakpulver). Sedan vispar man ägg och socker pösigt, rör ner mjöl och bakpulver och gräddar i 175 gradig ugn, ca 40 respektive 25 min. 


Limemousse:

6 lime

1,5 dl socker
50 g smör
2 msk majsstärkelse
2 ägg
2 äggulor

6 dl vispgrädde


Blanda rivet skal från limerna med saft från fyra lime i en kastrull och koka upp med sockret och smöret. Blanda majsstärkelsen med saften från två lime och tillsätt i kastrullen. Vispa ihop äggen och rör ner dem i kastrullen, ställ tillbaka på värmen och rör runt tills blandningen tjocknar. Häll limecurden i en skål och låt svalna i kylskåp. Vispa upp grädden och blanda med den avsvalnade limecurden.



Jordgubbsmousse:

500 g frysta jordgubbar 
3 dl vatten
citron
4 dl gelesocker

6 dl vispgrädde


Koka upp jordgubbarna, vattnet och saften från en halv citron tills allt har bildat en mosig massa, det tar 20-25 minuter. Tillsätt gelesockret och koka några minuter till. Häll moset i en skål och ställ in i kylen för att svalna tills det är helt kallt. Vispa upp grädden och blanda ner jordgubbsmoset i den uppvispade grädden.

Skär kakbottnet i tre delar, placera en av delarna i samma kakform som det bakades i (diskad och invändigt täckt med plastfolie). Lägg på jordgubbsmoussen, lägg på ett botten, lägg på limemoussen och till sist ett botten. Täck med plastfolie och lägg på en tyngd (något du har i kylskåpet som är ca ½-1 kg tungt). Låt tårtan sätta sig i kylskåpet till nästa dag eller några timmar, täck sedan med limesmörkräm (75 g smör ihopvispat med 3 dl florsocker och en lime (skal och saft)). Täck sedan med utkavlad sugarpaste, valfria dekorationer och förvara i kylskåp tills servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar