tisdag 16 december 2014

Årets pepparkakshus, pepparkakor och ny kamera

Jag har nu i flera år bakat pepparkakshus och försökt göra dem unika varje år. Hittills har jag gjort ett höghus, kåtor (med min syster), en borg, min pojkväns barndomshem (med honom) och i år gjorde jag och min pojkvän min sommarvilla som finns på Åland. Den ligger mig och mina systrar väldigt kärt, så det var ett naturligt val! 

Jag tänkte först att det skulle vara en lätt design, det är ju bara en stor villa! Men det visade sig vara ganska svårt att planera och räkna ut allt, eftersom huset har två små "hus" ovanpå och två ingångar med tilhörande trappa. Mycket gick fel i byggandet; delar gick sönder, sockret stelnade i stekpannan och dessutom missade vi på en viktig detalj och gjorde kortsidornas vinkel till taket helt fel - så det liknar inte villan så mycket som jag önskade..men huset håller att stå och smakar gott i alla fall!

Årets pepparkaksformar är lite mer speciella, eftersom min pojkvän köpt en 3D-printer och vi därför har hemgjorda formar - min första önskan var ju såklart en cupcakes-pepparkaksform! 

Dessutom har vi med gåvopengar köpt en systemkamera, så nu är jag ivrig på att lära mig att använda den så att bloggbilderna blir finare, hittills har jag fotat med min telefons kamera. (Vid dekoreringsskedet testade vi den nya kameran, endast med automatinställning, men vi är redan nöjda!)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar