torsdag 25 december 2014

Pralinask

Till min mamma och pappa & min pojkväns systrar gjorde vi (läs jag) pralinaskar till julklapp. Jag ville att pralinerna/tryfflarna skulle vara så olika i smak som möjligt, dessutom ville jag testa på nya sorter som jag inte gjort tidigare. Valet föll till slut på: vitchoklad-lime praliner, apelsintryfflar, nötkola praliner och bountybollar. Jag började laga dem i god tid och så fick de varsin ask med 16 praliner i.

Jag tycker själv det är roligt att göra hemlagat julgodis, dessutom har de mycket mera smak än de man kan köpa färdiga - win, win! Den här gången hade jag tänkt temperera chokladen till pralin"skalen", för att få en fin yta och bättre hållbarhet i rumstemperatur. Men när jag började smälta chokladen så visade det sig att min sockertermometer inte kan mäta lägre än 40 grader. Så jag tempererade på ett fusk sätt, smälte 2/3 av chokladen, tog från värmen och rörde sedan ner resterande 1/3.







Vitchoklad-lime praliner:

150 g vitchoklad


150 g vitchoklad
3/4 dl grädde
½ lime (skal och saft)

Finhacka 150 g vitchoklad och smält den i en skål över vattenbad, täck sedan pralinformarna med den (spara ca 1/3 till "locket"). Ställ formarna kallt och låt dem stelna. Gör fyllningen: finhacka resten av vitchokladen, koka upp grädden och rör ner chokladen och limen. Blanda tills det är helt slätt, häll sedan fyllningen jämnt i formarna. Ställ kallt i ca 2 timmar, tag ut dem och täck med den resterande smultna vitchokladen. Stäl i kylen tills det har stelnat, tag ut dem och lossa från formarna (dekorera eventuellt, jag lade på lite rivet limeskal).

Apelsintryfflar:
recept

Nötkola praliner:


1 ½ dl vispgrädde
3/4 dl ljus sirap
3/4 dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker
40 g pekannötter

200 g mjölkchoklad


Smält mjölkchokladen över ett vattenbad och täck insidan av små karamellformar med den. Ställ formarna i kylen tills chokladen har stelnat helt. Koka upp grädden, sirapen och sockret i en kastrull i ca 15 minuter, tills det bildats en mjuk kolasmet. Finhacka nötterna, men spara några för garnering. Tillsätt vaniljsockret och de finhackade nötterna i kolan. Fördela den med en sked i de chokladtäckta formarna. Ställ formarna i kylskåpet tills fyllningen har stelnat. Täck dem sedan med den resterande smultna chokladen, dekorera med en nötbit och förvara dem i kylskåp.

Bountybollar:

75 g smör
200 g kokosflingor
3 dl florsocker
3/4 dl grädde

250 g mjölkchoklad

Smält smöret, blanda ner kokosen, florsockret och grädden. Låt stå och dra sig en stund, rulla sedan bollar av blandningen. Ställ bollarna i frysen för ca en timme. Smält mjölkchokladen över vattenbad, doppa sedan bollarna i chokladen och dekorera med lite kokosflingor.

1 kommentar: