lördag 16 januari 2016

Examens-chokladtårta

Jag bläddrade i en recepttidning och fastnade direkt för ett recept jag såg och visste genast att det var tårtan jag ville göra till min egen examensfest. Det är en så kallad "naked cake", det vill säga att man inte täcker den med något utan fyllningen är synlig från sidorna. Tårtan är en chokladtårta med chokladganache och kolasås som fyllning, alltså en tårta helt i min smak! 




Chokladtbotten:

3 ägg
2,5 dl socker
50 g smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
½ dl kakao
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader, smörja en form (20 cm i diameter) och klä med bakplåtspapper. Vispa äggen och sockret tills det är vitt och pösigt. Smält smöret, blanda ner mjölken i smöret och tillsätt det i smeten. Tillsätt sedan de torra ingredienserna och rör tills smeten är jämn. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna och skär sedan upp det i tre lager. 

Chokladganache:

350 g mörk choklad
4 dl vispgrädde
25 g smör

kallt kaffe
1 dl kolasås

Finhacka chokladen och värm upp vispgrädden. När grädden kokar, häll den över chokladen och låt chokladen smälta. Rör om tills blandningen är jämn och tillsätt sedan smöret. Låt ganachen först svalna i rumstemperatur en timme och sedan ytterligare en timme i kylskåp (rör om några gånger under tiden). 

Lägg ett lager av kakbottnet på ett fat, fukta bottnet med kallt kaffe. Bred på 1/3 av chokladganachen och lite kolasås. Lägg på nästa botten och upprepa på samma sätt. Lägg till sist på det sista bottnet, bred på den resterande ganachen och lite kolasås. Dekorera enligt egen smak, med t.ex. strössel eller choklad. Jag valde att dekorera med krokant (bränt socker).

1 kommentar: