lördag 16 januari 2016

Knäck med flingsalt

Till min egen examensfest ville jag förutom en tårta, även göra lite hemlagat godis. Jag valde att göra knäck smaksatt med lite flingsalt, för att bryta av den söta smaken. 

Jag hade ingen sockertermometer när jag gjorde knäcken, så min knäck blev tyvärr för lös och liknar mera kola. Smaken är god men konsistensen lite fel, därför rekommenderar jag användning av termometer!



Knäck:

2 dl grädde

2 dl socker
2 dl ljus sirap
50 g smör

flingsalt

Mät upp alla ingredienser i en ganska stor tjockbottnad kastrull. Låt koka upp och koka sedan knäcken i ca 45 minuter på låg värme. För att veta att knäcken är klar kan man använda en sockertermometer (den skall bli ca 125 grader) eller göra kulprovet (häll en liten klick av knäcksmeten i ett glas med kallt vatten, om det går att forma till en kula är det klart). Placera ut små knäckformar och portionera smeten i dem. Strö över lite flingsalt och låt dem sedan stelna i rumstemperatur. Förvara dem sedan i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar