lördag 12 april 2014

Äppelpaj

För att fira att det är fredag och jag avklarat min sista praktikdag ville jag baka någon god efterrätt. Eftersom det mest har varit chokladbakverk den senaste tiden, satsade jag på något annat den här gången. Jag bestämde mig för äppelpaj med vaniljsås - en god klassiker!



Äppelpaj:

125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk socker
2 msk vatten

4 äppel
1 msk socker
1 msk kanel
3 msk sirap

Värm ugnen till 225 grader. Skär det kylskåpskalla smöret i kuber och knip ihop med mjölet och sockret. Rör sedan ner vattnet och blanda snabbt ihop till en slät pajdeg. Tryck sedan ut degen i en pajform och nagga bottnet. Låt det sedan stå kallt i 30 minuter för att sätta sig. Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter. Skär under tiden äpplet i tunna klyftor och rör ihop med socker, kanel och sirap. Fördela äppelfyllningen över det förgräddade pajskalet och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna lite och servera med vaniljsås eller vaniljglass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar