söndag 9 mars 2014

Mini mariannecupcakes

Efter att ha ordnat housewarming party för min pojkväns släkt, var det dags för kompisarnas tur! Utöver lite salta snacks måste det ju även finnas lite sött. Jag bestämde mig för att göra minicupcakes igen - eftersom de är så lätta att äta stående och inte är allt för mättande. Jag ville testa på en ny smak men gärna något med choklad, så det blev chokladcupcakes med smak av Mariannegodisar. Choklad och mint - en oslagbar kombination! Det blev ganska mycket smet av receptet, så förutom 50 minicupcakes gjorde jag också 7 normalstora. (Receptet är baserat på Heavenly Cupcakes recept)



Cupcakes:


125 g rumsvarmt smör
2 ½ dl socker
2 ägg
2 dl turkisk yoghurt
4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 ½ dl kakao

22 krossade Mariannekarameller (110g)

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smöret och sockret fluffigt med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ihop det. Blanda ner yoghurten, blanda de torra ingredienserna i en egen skål och rör sedan ner dem i smeten. Tillsätt de krossade Mariannekaramellerna och rör tills allt är jämnt. Fördela smeten i minicupcakes formar och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt cupcakesen svalna före de skall frostas.

Smörkräm:

125 g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
3 msk kakao
2 msk varmt vatten

Vispa upp smöret tills det är fluffigt, tillsätt florsockret lite åt gången och vispa upp till en jämn smörkräm. Späd ut med lite vatten och smaksätt med kakao, vispa tills allt är jämnt blandat. Spritsa sedan smörkrämen på de avsvalnade cupcakesen och dekorera med krossad marianne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar