söndag 30 mars 2014

Double chocolate chip cookies

Det är länge sedan jag har bakat cookies, så när jag ville ha något sött till mellanmål bestämde jag mig för mörk- och vitchoklad cookies. Genom att blanda de två olika chokladsorterna blev cookiesen lite mer spännande och så lämnade jag chokladbitarna ganska stora så man skulle känna smaken bättre! Ett bra grundrecept på cookies, som går att variera i all oändlighet (med olika nötter, mjölkchoklad, torkad frukt osv.). 

Cookies:

110 g smör (rumsvarmt)
1 1/4 dl farinsocker
3/4 dl socker
1 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
60 g vitchoklad
60 g mörk choklad

Värm ugnen till 225 grader. Vispa ihop smöret och de båda sockersorterna, tillsätt sedan ägget och blanda ihop. Blanda ner mjölet och bakpulvret, blanda tills allt har blandats väl. Hacka chokladen till ganska stora bitar, rör sedan ner det i kaksmeten. Klicka ut ca 10 klickar av smeten på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda sedan cookiesen i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna helt och njut sedan av dem tillsammans med ett glas mjölk eller en kopp kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar