söndag 5 oktober 2014

Brownies

Efter en månads bakningspaus, hade jag igen tid för min favoritsyssla! Jag ville testa ett brownierecept, inför en beställning om några veckor. Så jag gjorde en mindre sats och så åt vi det med glass och krossade chokladcrisp godisar till efterrätt. Jag hade den i ugnen 20 minuter, men nästa gång skall jag baka den lite kortare tid för kladdigare resultat! (Receptet är baserat på Coops recept)



Brownies:

100 g smör
2 dl socker
1,5 dl kakao
1,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
1 tsk snabbkaffepulver
2 ägg

Värm ugnen till 150 grader. Klä en form (20 cm x 20 cm) med bakplåtspapper och smörja lätt (om du inte har en så liten form, går det att forma bakplåtspappret till en "låda" i formen). Smält smör och socker i en kastrull. Mät upp alla torra ingredienser i en skild skål och rör sedan ner smörsockerblandningen. Rör till sist ner äggen, ett i taget. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Ta ut och låt svalna. Skär sedan brownien i små bitar och servera med t.ex. glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar