onsdag 12 november 2014

Raw chokladbollar

Vanligtvis bakar jag med smör och socker, men eftersom jag är intresserad av hälsa ville jag testa de här lite hälsosammare chokladbollarna. De hålls ihop med hjälp av dadlar och cashew"mjöl". De stillar sötsuget bra och smakade nästan som vanliga chokladbollar. Nästa gång skulle jag sätta lite mindre kakaopulver än jag satt nu, men annars var jag nöjd! Det skulle även vara gott att smaksätta med något, t.ex. apelsinskal, starkt kaffe eller varför inte pepparmint!



Chokladbollar

10 dadlar (torkade, utan kärnor)
2 dl cashewnötter
2 msk kakao
2 msk kokosflingor
1 msk rapsolja

kokosflingor

Mixa/mortla cashewnötter tills det är som ett grovt mjöl. Mixa dadlarna tills de har mosats, mixa ner cashew"mjölet". Blanda sedan ner kakaon, kokosen och oljan. Rör runt tills har blandats väl, rulla sedan små bollar. Rulla bollarna i kokos och uppbevara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar