söndag 2 november 2014

Vaniljsemifreddo med hallon

Jag bjöd min pojkväns mamma på en trerätters middag och till efterrätt valde jag att göra semifreddo. Semifreddo är en italiensk dessert, det betyder halvfrusen och är en sorts glass. Om man inte har en glassmaskin är semifreddo ett bra alternativ, eftersom man varken behöver använda glassmaskin eller röra om i det under frysningen. Som smak valde jag vanilj och det var faktiskt första gången någonsin jag använde äkta vaniljstång! Jag hade hemgjord hallonsylt hemma, så jag tillsatte lite i semifreddon. Jag rörde ner det slarvigt, så att det blev som "swirls" när jag sedan gjorde glassbollar av det. Väldigt fräsch avslutning på middagen!



Vaniljsemifreddo:

2 ägg
3/4 dl socker
1 vaniljstång
2 dl grädde

Separera äggen, så att vitorna är i en skål och gulorna i en annan. Skär vaniljstången på hälft och skrapa ur fröna med en kniv. Tillsätt sedan sockret och vaniljen i skålen med äggulorna. Häll upp grädden i en tredje skål. Börja med att vispa äggvitorna till hårt skum, vispa sedan äggulorna med sockret och vaniljen till det blir ljust och fluffigt. Vispa till sist grädden tills den är fluffig. Rör ner grädden i ägguleskålen, tillsätt sedan äggvitorna och rör försiktigt till en jämn smet. Häll upp i en plastform och sätt i frysen för ca 4 timmar. (Ta eventuellt ut semifreddon efter halva tiden och smaksätt enligt egen smak, jag rörde ner lite hemgjord hallonsyt.) Ta fram precis före servering och gör bollar med glasskopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar