söndag 23 november 2014

Smöröga bullar

Vi hade inflyttningsfest till min släkt och jag bakade smöröga bullar till festen. Jag brukar vanligtvis baka vanliga kanelbullar, men nu hade jag lust att baka en annan sorts bulle. Enda gången jag tidigare har gjort smöröga bullar var tillsammans med min pappa när jag var liten. Gott med färska bullar, med en smör-sockerblandning i mitten! Nu testade jag också för första gången att använda "Norrbacka mjölet". Mjöl som vi fick till inflyttningspresent av min pojkväns syster, vete från deras åkrar och malt i en gammaldags kvarn i närheten av dem! (Receptet är baserat på Valios recept)





Smöröga bullar:

5 dl mjölk
50 g jäst
2 ägg
2 dl socker
1 tsk salt
3 ts kardemumma
ca 16 dl vetemjöl
150 g rumsvarmt smör

1 ägg (till pensling)

100-150 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 dl vetemjöl

Värm mjöken till kroppstemperatur (37 grader) och smula i jästen. Blanda runt och tillsätt sedan ägget, sockret, kryddorna och lite av mjölet. Blanda degen tills den är jämn, tillsätt resten av mjölet lite åt gången. Arbeta degen tills den släpper från skålens kanter, tillsätt det rumsvarma smöret och blanda. Jäs sedan degen till dubbel storlek (ca 30 minuter) under en bakduk.

Ta upp degen ur skålen och knåda den en stund. Dela upp den i 30 lika stora delar och rulla dem till små bollar. Lägg bollarna på bakplåtspappersklädda plåtar. Jäs sedan bullarna i 30 minuter. Gör en liten grop i mitten på bullarna och pensla dem med ägg. Tillsätt ca 1 tsk smör, ½ tsk socker och ½ tsk vetemjöl i alla gropar. Grädda sedan bullarna i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter, tills de är gyllenbruna. Låt bullarna svalna lite och avnjut sedan färska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar