lördag 23 augusti 2014

Morots cupcakes

Till cupcakesen som jag sålde på Restaurangdagen använde jag mestadels det cupcakes receptet jag oftast använder mig av, men morots cupcakesen gjorde jag enligt ett recept som var nytt för mig. Jag tillsatte kardemumma till det ursprungliga receptet, eftersom det är en stor favorit hos mig och jag tycker det passar bra i morots cupcakes. Jag blev nöjd med cupcakesen, som var väldigt saftiga och smakrika! (Receptet baserat på Baka baka liten kakas recept)


Morotsmuffins:

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 dl olja
3 ½ dl rårivna morötter

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker tills det är pösigt, blanda sedan ihop alla torra ingredienser i en annan skål. Blanda ner de torra ingredienserna, oljan och de rivna morötterna i äggsmeten. Blanda smeten tills den är helt jämn. Fördela sedan i muffinsformar (i en muffinsplåt) och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt dem sedan svalna lite och lyft upp ur muffinsplåten. 

Smörkräm:

120 g smör (rumsvarmt)
3-4 dl florsocker
1 citron

Vispa smöret tills det är vitt och fluffigt, tillsätt sedan florsockret lite i taget under vispning. Smaksätt med citronsaft (enligt smak). Spritsa smörkrämen på de avsvalnade cupcakesen och dekorera med valfritt strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar