måndag 10 februari 2014

Kanelsnurror

När vi skulle ha släktkalas för mig så ville jag bjuda på kanelbullar - eftersom det är väldigt länge sedan jag har bakat bullar senast! Jag bakade dem samma morgon, för att få så färska bullar som möjligt. Istället för att göra vanliga rullade bullar så gjorde jag kanelsnurror den här gången. Det är inte så mycket svårare, men mycket finare enligt mig!

Det här blev första gången jag använde degkroken i min KichenAid. Så mycket roligare att baka när man har bra redskap som underlättar bakandet, kunde inte vara nöjdare över min KitchenAid!  



Kanelbullar:

5 dl mjölk
50 g jäst
1½ dl socker
½ tsk salt
1 ½ tsk kardemumma
15 dl vetemjöl
125 g rumsvarmt smör

125 g rumsvarmt smör
1½ dl socker
2 ½ msk kanel

1 ägg (till pensling)
(pärl)socker

Värm upp mjölken till 37 grader, smula ner jästen i hushållsmaskinens skål. Häll mjölken över jästen och rör tills det är ihopblandat. Tillsätt sockret, saltet, kardemumman och mjölet. Arbeta ihop till en jämn deg medan du tillsätter smöret i klickar, arbeta tills smöret har blandats. Täck skålen med en bakduk och låt jäsa i ca 30 minuter. Rör ihop smöret, sockret och kanel för fyllningen. Ta upp den jästa degen på ett bord täckt med mjöl. Arbeta samman degen och kavla ut den till en fyrkant (ca 35 x 40 cm). Bred sedan fyllningen på halva plattan och vik över den andra halvan. Dela plattan i ca 24 långsmala delar, vrid varje del till en snodd och snurra ihop till en knut. Lägg snurrorna på en plåt täckt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm ugnen till 250 grader. Pensla snurrorna med uppvispat ägg och strö över lite socker. Grädda dem i mitten av ugnen ca 10 minuter, tills de får en gyllenbrun färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar