söndag 2 februari 2014

Tvåvåningstårta

Jag fyller själv år i januari och ville testa en ny sak gällande min egen födelsedagstårta, nämligen en tvåvåningstårta. Jag har aldrig gjort en sådan förut, så det kändes som mindre press att göra en sådan till mig själv än till någon annan. Jag valde att använda färgerna turkos, vit och silver, eftersom jag fick ätbart silverdust av min pojkvän. Som dekoration gjorde jag sugarpaste blommor, som jag penslade med glittret.


Eftersom jag nu själv fick välja fyllningarna valde jag två favoriter, kokosmousse och apelsinchokladmousse. En mäktig tårta, med mycket choklad - perfekt enligt mig! (Recepten är baserade på Tårtsmulans och Baka baka liten kakas recept)





Kakbotten:

6 ägg

6 dl socker
150 g smör
3 dl mjölk
8 dl vetemjöl
1 ½ dl kakao
5 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker pösigt (med elvisp). Smält smöret och häll sedan ner mjölken i smöret. Häll ner det i äggblandningen och rör försiktigt tills smeten är slät. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och blanda ner i smeten, utan att slå ut luften ur äggen. Häll smeten i en smord ugnsform och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 45 minuter.


Kokosmousse:
2oo g creme fraiche 
1 ½ dl kokosflingor 
1 dl socker 
2 dl vispgrädde

Blanda creme fraiche, kokosflingor och socker. Låt kokosblandningen stå en stund i kylskåp och bli tjockare. Vispa grädden och blanda sedan med kokosblandningen. Låt fyllningen sätta sig i kylskåpet ca en timme före du använder den.

Apelsinchokomousse:

4 dl grädde
200 g mörk choklad
2 äggulor
1 dl socker
1 dl mjölk
apelsin

Vispa grädden och ställ i kylskåp för att hållas kall. Finhacka chokladen och lägg i en värmetålig skål. Vispa ihop äggulor och socker i en annan värmetålig skål. Koka upp mjölken i en kastrull och häll den över ägguleblandningen under omrörning. Häll sedan den blandningen tillbaka i kastrullen, hetta upp medan du vispar kontinuerligt. Dra bort den från värmen så fort blandningen tjocknat ordentligt - den skall inte koka, bara sjuda. Häll den heta blandningen över den finhackade chokladen och blanda tills chokladen smält. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur och rör sedan ner den vispade grädden. Smaksätt med apelsin skal och saft (skal från 1½, saft från ½ apelsin). Låt fyllningen sätta sig i kylskåpet ca en timme före du använder den.

Skär ut två olika stora cirklar av kakbottnet och skär de två cirklarna i tre delar. Placera en av båda cirklarnas del i samma form som cirkeln skars ut med (invändigt täckt med plastfolie). Lägg på chokladfyllningen, lägg på ett botten, lägg på kokosfyllningen och till sist ett botten. Låt tårtorna sätta sig i kylskåpet en stund (helst över natten), täck sedan med chokladsmörkräm (120 g smör ihopvispat med 300 florsocker och 1 msk kakao). Täck sedan båda tårtorna med utkavlad sugarpaste, stick ner några avklippta sugrör i den större tårtan. Placera sedan den mindre tårtan ovanpå den större och dekorera enligt smak. Förvara i kylskåp tills servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar