söndag 16 februari 2014

Mini morotscupcakes

Min syster som även varit min rumskompis senaste 1,5 året kommer att flytta utomlands så hon bad mig baka lite mini cupcakes till hennes "going away party". En av smakerna hon valde var morotscupcakes med citronsmörkräm ovanpå. Av det här receptet blev det 50 st cupcakes, jag dekorerade dem med flaggor från olika länder eftersom festens tema var "countries of the world". (Recepten är baserade på Baka baka liten kakas recept)




Cupcakes:

100 g smör
90 g farinsocker
90 g socker
2 ägg

200 g morot (finriven)
200 g mjöl 

2 tsk bakpulver
1½ tsk kanel

Värm ugnen till 200 grader. Smält smöret och låt det sedan svalna, vispa ägg och socker tills det är pösigt och vitt. Blanda ner morot och smör i äggblandningen. Tillsätt sedan mjöl, bakpulver och kanel i smeten. Rör tills allt är ihopblandat och fördela sedan smeten i muffinsformar. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i ca 15 minuter. 


Smörkräm:

120 g mjukt smör
250 g florsocker

citron
2 tsk varmt vatten

Vispa smöret fluffigt och tillsätt sedan florsockret lite i taget under omvispning. Tillsätt vattnet och citron skal och saft enligt egen smak (jag använde skal och saft från 1 citron). Spritsa smörkrämen på de avsvalnade cupcakesen.

3 kommentarer:

  1. vad använder du för plåt? har du en minimuffinsplåt? kanske dum fråga haha:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, för minicupcakes använder jag faktist ingen muffinsplåt. Utan jag radar bara miniformarna på en vanlig ugnsplåt :)

      Radera
    2. ah ! super :)

      Radera