lördag 26 oktober 2013

Hi-hat cupcakes

Eftersom jag älskar att göra cupcakes vill jag hela tiden testa på nya, spännande sorters cupcakes. Ett omfattande och komplicerat recept skrämmer mig inte, eftersom jag tokig som jag är tycker om recept som kräver lite mer tid och arbete! Hi-hat cupcakes är cupcakes med en överraskning inuti sig, mjuk och god maräng. Jag valde att smaksätta mina choklad cupcakes med pepparmintsolja, eftersom jag tycker om den kombinationen. För att få ännu mer fyllig smak, blandade jag i lite krossade Marianne godisar i kaksmeten. (Receptet är baserat på Baka baka lite kakas & Leilas recept)












Tryck här för recept!



Cupcakes:

100 g rumsvarmt smör
100 g socker
2 ägg
70 g mjöl
30 g kakaopulver
1 tsk bakpulver
75 g krossade Marianne godisar
några droppar pepparmintsolja

Blanda mjöl, bakpulver och kakaopulver i en skål. Vispa smör och socker fluffigt i en annan skål (med elvisp). Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning. Tillsätt de torra ingredienserna, Marianne krosset och smaksätt enligt smak med pepparmintsolja och rör till en jämn smet. Fördela smeten i formar i en muffinsplåt och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 15-20 minuter (testa med en sticka om de är klara.

Maräng:

3 äggvitor
4 1/4 dl socker
1/2 citron, saften

några droppar pepparmintsolja

Choklad glasyr:

150 g mörk choklad 1 msk matolja 


Blanda äggvitor, strösocker och saften av en halv citron i en rostfri bunke. Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten). Rör först tills sockerkristallerna smält och vispa sedan till en fluffig maräng. Marängen ska ha uppnått cirka 65 grader. Ta bort bunken från vattenbadet och fortsätt vispa (med elvisp) tills den svalnat helt. Smaksätt sedan marängen med några droppar pepparmintsolja. Använd en sprits med en rundtyll och spritsa marängen i toppformade spiraler på cupcakesen. Låt dem stelna helt i kylen innan de doppas i chokladen.

Hacka chokladen och smält den i vattenbad tillsammans med matoljan. Häll över chokladen i en liten och djup skål och låt svalna en aning. Ta ut cupcakesen från kylen och doppa varje i den smälta chokladen. Pensla på mer choklad om det saknas någonstans. Förvara sedan cupcakesen i kylskåpet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar