lördag 26 oktober 2013

Studentfest

En fest som jag länge funderade över vad jag skulle baka till och som jag satsade mycket på var min egen studentdimissionsfest våren 2012. Jag började planera allting månader i förväg, letade recept på tårtor och planerade vad annat jag skulle bjuda på. Mamma tyckte jag inte skulle ta allt ansvar på mig själv, men jag älskade att få planera något till en större fest och lät ingen annan baka

Jag ville ha två tårtor och beslöt mig för att försöka mig på sugarpaste tårtor för första gången. Jag och min syster planerade och funderade över utseendet länge och väl och slutresultatet blev väldigt flickigt, men jag var nöjd! 


Smakerna för tårtorna var hallon-choklad och kokos-lime, båda var goda men speciellt kokos-lime tårtan kärade jag ner mig i och har gjort den flera gånger sedan dess! (Recepten är baserade på Baka baka liten kakas recept)

Förutom tårtorna gjorde jag också tre olika smakers macarons, jag hade testat att baka de här knepiga bakverken ett par gånger tidigare men det var nog ändå en liten utmaning. Alla macarons blev inte precis som de skall vara, men slutresultatet såg ganska så festligt ut och de smakade gudomligt!


Som smaker valde jag hallon-, mint- och apelsinganache, min egna favorit var hallonmacaronsen - som jag lätt kunde äta helt för många av

Eftersom även äldre släktingar var bjudna på festen beslöt jag mig även för att göra helt vanliga kanelbullar, utöver de här sockersöta moderna bakverken.

Som helhet var studentdagen väldigt lyckad och det var så roligt att få baka så mycket för en och samma dag. Till sist bjuder jag på en bild på den färska studenten och alla godsaker!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar