måndag 28 oktober 2013

Rainbow cake

Till min kompis födelsedag ville jag göra en tårta som skulle vara en överraskning. Rainbow cake är en tårta som ser ganska vanlig ut på utsidan, men när man skär in i den så kommer det fram den färggrannaste tårtan man kan tänka sig! Det tog lite längre att göra den, eftersom jag valde att satsa stort och ha hela sex olika färger. Då skulle varje enskild färgs botten gräddas skilt och eftersom jag bara hade en bakform i den storleken, tog det en stund före alla botten var klara.
Eftersom jag ville att de olika färgerna skulle komma fram på bästa möjliga sätt, så ville jag att fyllningen skulle vara vit. Jag beslöt mig för att göra min favorit kombination, citron-kokos. Det var ganska svårt att få hela kakan täckt med smörkrämen, så att de olika färgerna inte skulle synas igenom. Nästa gång jag gör en rainbow cake tror jag att jag täcker den med sugarpaste, för att få en bättre utsida! (Receptet är baserat på Baka baka liten kakas recept)






Tryck här för recept!

 Tårtbotten:

Ta fram 3 lika stora glas. Knäck 5 ägg i ett glas, mät sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp lika mycket mjöl. I mjölglaset blandar du ännu ner 1,5 tsk bakpulver. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt, blanda sedan ner mjölblandningen. Mät upp lika mycket smet i sex olika skålar, färga sedan smeten med hushållsfärg i de färger du vill ha (jag gjorde lila, blå, grön, gul, orange, röd) Häll i tur och ordning en av skålarnas innehåll i en smord form (20 cm i diameter) och grädda på nedersta falsen i ca 10 minuter. Känn på botten med en sticka, stickan skall vara torr när botten är färdig. Låt alla botten svalna före du fyller tårtan.

Fyllning:

1 dl creme fraiche 
3/4 dl kokosflingor 
½ dl socker 
1 dl vispgrädde

Blanda creme fraiche, kokosflingor och socker. Låt blandningen stå en stund i kylskåp och dra sig lite så den blir tjockare. Vispa grädden och blanda med kokosblandningen.
1½ citron
3/4 dl socker
25 g smör
1 msk majsstärkelse
1 ägg
1 äggula

2,5 dl grädde

Blanda rivet skal från citronerna med saft från en av dem och koka upp med strösocker och smör, sila sedan vätskan. Blanda ut majsstärkelse med saften från den halva resterande citronen och rör ner i den varma vätskan. Vispa samman äggen och rör ner dem i vätskan, ställ tillbaka på spisen och sjud under konstant vispning tills blandningen tjocknar. Häll över citronkrämen i en ren skål och låt svalna. Vispa upp grädden och blanda sedan ihop med den avsvalnade citronkrämen.
Sätt ihop tårtan genom att lägga ett av bottnen i samma kakform som de bakades i (diskad och invändigt klädd med plastfoli), lägg på lite av kokosfyllningen, lägg på nästa botten, lägg på lite citronfyllning och fortsätt tills det sista bottnet är överst. Låt tårtan sätta sig en stund i kylskåp och täck sedan med smörkräm (100 g rumsvarmt smör ihopvispat med 250 g florsocker och smaksatt med citronskal och saft).

4 kommentarer:

  1. Namiiii! ser gott ut :)

    SvaraRadera
  2. Gud va roligt!! Om jag inte sku vara så himla lat sku jag villa testa på det där! :)

    SvaraRadera
  3. Haha jo man måste nog vara lite bakgalen som ja fö att ta itu med de, tidskrävande! :P

    SvaraRadera