tisdag 14 januari 2014

Glace au four

Glace au four, baked alaska eller bara ugnsglass. Det är en efterrätt som jag har testat några gånger och fick lust att göra igen efter en lång paus! Jag är galen i glass och på det här viset kan man göra det till en lite festligare efterrätt. Det är glass på ett kak- eller kexbotten som man täcker med maräng och snabbt sätter in i ugnen tills det får lite färg.

Bottnet kan man välja själv vad man använder, den här gången valde jag kladdkaka (istället för 2 ägg använde jag äggulorna som blev över från marängen + ett ägg). Sedan hade jag vanlig vaniljglass och maräng. Supergott med kall glass mot varm maräng!


Kladdkaka:

100 g smör
2 äggulor + 1 ägg
2½ dl socker
4 msk kakao
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull eller i mikron. Rör ihop äggen med sockret, tillsätt kakaon och rör runt. Blanda sedan i det smälta smöret och mjölet. Rör tills allt är blandat och häll i en smord rund ugnsform. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter.

Maräng:

2 äggvitor
½ dl socker

Vispa upp äggvitorna tills det blir luftigt, tillsätt sedan sockret lite i taget under vispning. Vispa tills marängen är stel.

Sätt ugnen på 225 grader. Skär ut en passlig bit av kladdkakan och lägg i en ugnsform, lägg på glassbiten och bred marängen överst. Marängen måste täcka all glass, annars smälter glassen. Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter tills marängen har fått en gyllenbrun färg. Servera direkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar