fredag 3 januari 2014

Minicupcakes

Min systers bekant skulle ordna dop för sin son och ville utöver kaka även bjuda på något annat sött. Så jag blev tillbedd att baka något sött som skulle räcka till deras 30 dopgäster. Vi kom överens om att minicupcakes skulle passa bra, 40 stycken av två olika smaker. Jag fick fria händer att välja smakerna och efter en stunds funderande valde jag apelsinchoklad och vanilj-hallon! 

Cupcakesen gjorde jag i små karamellformar som man hittar i de flesta matbutikerna och så dekorerade jag dem med strössel i passlig färg. För att cupcakesen inte skulle vara så likadana, så använde jag olika spritstekniker på de olika smakerna. Till apelsinchokladen använde jag en liten tyll och spritsade ca 6 små "stjärnor" på varje. Till vanilj-hallon använde jag en stor tyll och spritsade en gång på varje. Nu när jag bakade fick jag använda lite av redskapen jag fick till julklapp, t.ex. de härligt pastellfärgade bakskålarna! Jag hoppas att cupcakesen passar fint in på deras dopfest! (Recepten är baserade på Baka baka liten kakas recept)




Apelsinchoko cupcakes:

100 g rumsvarmt smör
100 g socker

2 ägg
70 g mjöl
30 g kakaopulver
1 tsk bakpulver

apelsin (rivet skal och saft)

Blanda mjöl, bakpulver och kakaopulver i en skål. Vispa smör och socker fluffigt i en annan skål (med elvisp). Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning. Tillsätt de torra ingredienserna, skal  från en apelsin och saft från en halv och rör till en jämn smet. Fördela smeten i karamellformarna (som är utplacerade på en ugnsplåt) och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 12-15 minuter.


Frosting:

100 g rumsvarmt smör
3 dl florsocker
3 msk kakao
apelsin
  
Vispa smöret ljust och fluffigt med elvisp, tillsätt sedan florsockret lite åt taget. Smaksätt smörkrämen med kakao och saft och skal från en halv apelsin. Spritsa smörkräm på cupcakesen och dekorera med strössel. Förvara i kylskåp.

Vanilj-hallon cupcakes:

100 g rumsvarmt smör
100 g socker

2 ägg
100 g mjöl

2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

frysta hallon


Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Vispa smör och socker fluffigt i en annan skål (med elvisp). Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning. Tillsätt de torra ingredienserna och rör till en jämn smet. Fördela smeten i karamellformar, tryck ner några hallonbitar i varje och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 12-15 minuter.

Frosting:

100 g smör
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

citron

Vispa smöret ljust och fluffigt och tillsätt gradvis florsockret. Smaksätt med vaniljsocker och citron enligt smak (saften från ca 1/4 citron). Spritsa på cupcakesen och dekorera med strössel. Förvara i kylskåpet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar