söndag 5 januari 2014

Passioncupcakes

Min kusins man ville ha något sött att bjuda på sin 30-års fest, så jag blev förfrågad att baka lite cupcakes. Eller närmare bestämt 40 stycken passion-lime cupcakes till festen! Eftersom han fyllde jämna år, tänkte de att det skulle vara roligt med talet 30 som dekoration. Så jag spritsade 3:or och 0:or i  limegrön-färgad vitchoklad på bakplåtspapper, för att sedan dekorera cupcakesen med det. Smakkombinationen passionsfrukt och lime är väldigt god och lite exotisk. Det är länge sedan jag har bakat med passionsfrukt, men jag borde göra det oftare - passionsfrukter är ju så fina och goda!

Eftersom cupcakes inte är det lättaste bakverket att transportera och det behövs en ask/låda med ganska höga kanter för dem, har jag haft lite problem att hitta något passligt. Så nu när jag fick en stor beställning så sökte jag på internet var det skulle finnas kaklådor i passlig storlek. Jag hittade en bakbutik i Helsingfors som säljer sådana och de var perfekt storlek (ryms upp till 16 cupcakes i en låda)!


Cupcakes: 


400 g smör

12 ägg

8 dl socker

10 dl vetemjöl

8 tsk bakpulver
8 tsk vaniljsocker
12 passionsfrukter

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna, vispa ägg och socker pösigt. Rör samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker, rör ner mjölblandningen i äggvispet. Blanda ner smöret i smeten och dela passionsfrukterna och gröp ur innehållet i smeten. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter.

Frosting:

300 g rumsvarmt smör
10 dl florsocker
4 lime

100 g vitchoklad

Vispa smöret ljust och fluffigt med elvisp, tillsätt sedan florsockret lite åt taget. Smaksätt smörkrämen med lime skal och saft, enligt egen smak. Spritsa smörkräm på cupcakesen och dekorera med choklad/strössel. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar