onsdag 6 november 2013

Brownies med kolasås och nötter

Jag älskar att baka något av choklad och speciellt kladdiga bakverk! Jag fick lust att baka något chokladigt och kladdigt, och brownies hade jag inte gjort på länge. Jag valde att göra ett helt vanligt brownie recept, men ville piffa till det med något extra. Hemlagad kolasås hade jag hemma, så efter att kakan kom ut ur ugnen skar jag den i bitar, hällde på lite kolasås och rostade nötter. Passar perfekt för alla som tycker om mäktiga bakverk! (Receptet är baserat på Patent & the pantry´s recept)






Tryck här för recept!

Brownies: 

1 tsk vaniljsocker
2 ägg

115 g smör
1 3/4 dl kakaopulver
3 dl socker
en nypa salt
1 1/4 dl mjöl


½ dl kolasås
½ dl rostade hackade nötter (t.ex. pekan- eller valnötter)

Rör ihop ägg och vaniljsocker i en skål. Blanda smör, kakaopulver, socker och salt i en kastrull, hetta upp försiktigt under omrörning tills smöret smultit och allt blandats ihop väl. Tillsätt äggblandningen och mjölet i kastrullen. Klä en form som är ca 20x25 cm med bakplåtspapper, häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i 160 grader i ca 25 minuter. Låt svalna, skär upp i bitar och ringla över kolasås och hackade nötter. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar