onsdag 6 november 2013

Morotskaka

Jag har länge haft lust att baka en morotskaka. Senast jag bakade det var på midsommaren, då var det en stor succé och det höll på att uppstå bråk om de sista smulorna! Jag älskar kombinationen av saftig kaka med mycket kryddor och den mjuka glasyren. Den här gången valde jag att göra kakan i en avlång form, för avvika lite från den traditionella runda kakan. Som garnering använde jag mig av sugarpaste, jag färgade den med gul och röd hushållsfärg och knådade bara lite så det skulle bli marmorerat. Blommorna dekorerade jag sedan med lite pärlströssel för att få ett fint slutresultat. (Receptet är baserat på Leilas recept)






 

Tryck här för recept!

Kakan:

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 dl rapsolja
3 dl rivna morötter

Sätt ugnen på 150 grader, vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla de torra ingredienserna och blanda ner dem i äggsmeten.  Tillsätt rapsoljan och de rivna morötterna. Häll smeten i en smord och bröad (med kokosflingor för god smak) avlång brödform. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 45 minuter. Prova med en sticka, det ska inte fastna smet på stickan.

Glasyr:

100 g färskost
50 g smör
2 dl florsocker
1 tsk vanijsocker

Vispa ihop alla ingredienser och bred över kakan, dekorera sedan med sugarpaste blommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar