söndag 3 november 2013

Kladdkaks-trekanter

Som så många andra tycker jag om chokladkaka - ju kladdigare desto bättre och därför är kladdkaka en stor favorit! En av mina favoritkryddor är kardemumma och jag önskar man skulle kunna använda det i fler sammanhang. Så när jag hittade det här receptet på kladdkaka med en kardemumma-ganache i mitten, måste jag bara baka det! Kladdkakan är härligt seg och fyllningens mjölkchoklad och kardemumma passar förvånansvärt bra ihop, också för sådanan som inte älskar kardemumma lika mycket som jag gör! Bakverket är väldigt mäktigt, så trekanterna kan man skära ganska små - så receptet räcker till många. (Receptet är baserat på Mia Öhrns recept)



Tryck här för recept!

Kladdkaka:

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao

2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver


Klä en ugnsform som är ca 25×35 cm med bakplåtspapper. Smält smöret, vispa ihop ägg och socker lätt och rör ner det smälta smöret. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner i äggblandningen. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 150 grader i 30-35 minuter. Låt kakan svalna och ta ur den ur formen.

Fyllning:

200 g mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
0,5 tsk malen kardemumma
25 g rumsvarmt smör


Finacka chokladen, koka upp grädden med honung och kardemumma. Ta kastrullen från plattan och rör snabbt ner chokladen, rör tills chokladen har smält och tillsätt sedan smöret. Låt fyllningen svalna lite och ställ den sedan i kylskåp ca en timme. Skör kladdkakan i två lika stora delar. Bred fyllningen på halva kakan och vik den andra halvan över. Sätt kakan i frysen i cirka 30 minuter så att den blir lättare att skära. Skär den sedan i trekantiga bitar. Förvara i kylskåp..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar