måndag 4 november 2013

Passionsfruktscupcakes

Till min kusins inflyttningsfest blev jag ombedd att baka lite cupcakes, eller närmare sagt 50 stycken! Hon hade smakat på mina passionsfruktscupcakes tidigare och önskade sig sådana. 

Jag tycker passionsfrukt är en väldigt spännande frukt och tycker att smaken passar jättebra i bakverk. För att kompensera de söta cupcakesen valde jag att göra en limefrosting, kombinationen passionsfrukt och lime är en vinnare! Det var roligt att få baka så många cupcakes på en gång, men jag måste nog säga att min hand nog lite krampade när de sista cupcakesens frosting skulle spritsas..

Tryck här för recept!

Cupcakes: 

100 g smör
3 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 passionsfrukter

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna, vispa ägg och socker pösigt. Rör samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker, rör ner mjölblandningen i äggvispet. Blanda ner smöret i smeten och dela passionsfrukterna ch gröp ur innehållet i smeten. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Frosting:

200 g färskost
2 dl florsocker
1 limefrukt

Vispa ihop färskosten med florsockret (med elvisp), smaksätt enligt smak med rivet skal och saft från limefrukten. Spritsa sedan frostingen på de avsvalnade cupcakesen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar