söndag 10 november 2013

Whoopie pies

Nu på söndag är det farsdag och därför ville jag baka något till min pappa. Jag har aldrig testat på att baka whoopie pies förut och jag tänkte att det skulle vara roligt att göra. Så jag valde att göra chokladwhoopie pies, med en kaffesmörkräm som fyllning - eftersom pappa tycker om kaffe!

Whoopie pies är som en enklare version av macarons - två små kakbotten som sätts ihop med en god fyllning i mitten. Men till motsats från macarons som är en mandelmaräng, är whoopie pies mjuka småkakor. Choklad och kaffe kombinationen passade väldigt bra ihop och jag hoppas att pappa tycker om dem! (Receptet är baserat på Sockerrus recept)




Whoopie pies:

100 g rumsvarmt smör
1 1/4 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
1/2 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 dl mjölk

Vispa smör och socker fluffigt med elvisp, tillsätt ägget under vispning. Rör ner alla de torra ingredienserna och rör om. Häll sedan i mjölken och rör om försiktigt så att allt blandas väl. Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda dem sedan i 175 grader i mitten av ugnen i 8-10 min. De ska inte få färg i kanten, utan de ska vara ganska mjuka (men inte kladdiga). Låt dem sedan svalna, före de ska fyllas

Smörkräm:

75 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl florsocker
2 tsk snabbkaffe (upplöst i 3 tsk varmt vatten)

Vispa smöret ljust och fluffigt med elvisp, tillsätt sedan florsockret lite åt taget. Smaksätt smörkrämen med det starka kaffet, enligt egen smak. Spritsa smörkräm på ett kakbotten och lägg sedan på ett kakbotten som lock. Förvara dem sedan i kylskåp.

2 kommentarer: