lördag 2 november 2013

Armétårta

När min pojkvän fyllde år ville jag göra en tårta som skulle beskriva honom. Han jobbade för tillfället inom försvarsmakten och jag tänkte att det skulle kunna vara temat för tårtan. Jag sökte lite inspiration på nätet, för att bestämma mig hurudan tårta jag skulle göra. Jag färgade sugarpasten grön och täckte hela tårtan med den. Sedan använde jag samma gröna sugarpaste till att göra en armepojke och försökte få ställningen och geväret att se så bra ut som möjligt.

Tårtan var den största jag någonsin har gjort och den räckte bra till alla gäster som kom på födelsedagsfesten! Ovanligt nog för en pojke, så älskar min pojkvän allt sött och ville ha en mäktig chokladtårta. Jag tog honom på orden och gjorde en tårta som bestod av fyra chokladbotten, två lager chokladfyllning och ett lager kokosfyllning. Tårtan blev väldigt lyckad och min pojkvän blev mer än nöjd, men han förstod nog inte riktigt hur mäktig den var när han tog en enorm bit av den! (Receptet är baserat på Tårtsmulans & Baka baka liten kakas recept)





Tryck här för recept!

 Kakbotten:

5 ägg
5 dl socker
125 g smör
2,5 dl mjölk
6,5 dl vetemjöl
1 1/4 dl kakao
4 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt (med elvisp). Smält smöret och häll sedan ner mjölken i smöret. Häll ner det i äggblandningen och rör försiktigt tills smeten är slät. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och blanda ner i smeten, utan att slå ut luften ur äggen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 60 minuter.

Fyllning:

1oo g creme fraiche 
3/4 dl kokosflingor 
½ dl socker 
1 dl vispgrädde

Blanda creme fraiche, kokosflingor och socker. Låt kokosblandningen stå en stund i kylskåp och bli tjockare. Vispa grädden och blanda sedan med kokosblandningen. Låt fyllningen sätta sig i kylskåpet ca en timme före du använder den.
4 dl grädde
200 g mörk choklad
2 äggulor
1 dl socker
1 dl mjölk

Vispa grädden och ställ i kylskåp för att hållas kall. Finhacka chokladen och lägg i en värmetålig skål. Vispa ihop äggulor och socker i en annan värmetålig skål. Koka upp mjölken i en kastrull och häll den över ägguleblandningen under omrörning. Häll sedan den blandningen tillbaka i kastrullen, hetta upp medan du vispar kontinuerligt. Dra bort den från värmen så fort blandningen tjocknat ordentligt - den skall inte koka, bara sjuda. Häll den heta blandningen över den finhackade chokladen och blanda tills chokladen smält. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur och rör sedan ner den vispade grädden. Låt fyllningen sätta sig i kylskåpet ca en timme före du använder den.

Skär kakbottnet i fyra delar, placera en av delarna i samma kakform som det bakades i (diskad och invändigt täckt med plastfolie). Lägg på hälften av chokladfyllningen, lägg på ett botten, lägg på kokosfyllningen, ett till botten, resten av chokladfyllningen och till sist ett botten. Låt tårtan sätta sig i kylskåpet en stund, täck sedan med chokladsmörkräm (120 g smör ihopvispat med 300 florsocker och smaksatt med kakao enligt smak). Täck sedan med utkavlad sugarpaste, förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar