lördag 16 november 2013

Kolafyllda praliner

Som slutarbete i högstadiet gjorde jag en egen kokbok med recept på olika sorts praliner. Det var väldigt roligt att få välja ut recept, göra allting och sedan se slutresultatet som en egen bok! Min syster hjälpte mig att fota fina bilder på alla 12 olika praliner jag gjorde, vi byggde t.o.m. en liten "studio" för att få bästa möjliga resultat. Jag har under årens lopp bläddrat i boken många gånger och gjort samma recept pånytt, t.ex. till jul och andra fester.

Praliner är inte svåra att göra, det krävs lite tid och tålamod att orka peta med de små formarna - men slutresultatet är en belöning man inte vill missa! Alla praliner var väldigt goda och smakerna skilde sig från varandra, en av mina favoriter var de här kolafyllda pralinerna. De smakade som Dumle godis, fast nästan ännu bättre!






Kolafyllda praliner

1 dl vispgrädde
½ dl ljus sirap
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker

125g mjölkchoklad


Smält mjölkchokladen över ett vattenbad och täck insidan av små karamellformar med den. Ställ formarna i kylen tills chokladen har stelnat helt. Koka upp grädden, sirapen och sockret i en kastrull i ca 15 minuter, tills det bildats en mjuk kolasmet. Tillsätt vaniljsockret och fördela smeten med en sked i de chokladtäckta formarna. Ställ formarna i kylskåpet tills fyllningen har stelnat. Täck dem sedan med den resterande smultna chokladen, och förvara dem i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar