torsdag 19 december 2013

Chokladglass

Jag tycker om det mesta som är sött, men min klara favorit bland sötsaker är glass! Jag har gjort hemlagad glass någon gång förut och fastän jag inte har en glassmaskin har det blivit så krämigt och smakfullt.

När jag förra veckan gjorde macarons blev det en massa äggulor över. Jag bestämde mig då för att snabbt röra ihop en sats glass. Jag hade annat program och kunde därför inte röra runt i den varje timme medan den var i frysen, men den blev hur krämig som helst ändå! Väldigt fyllig chokladsmak och passligt stor mängd för att göra tre glassälskare nöjda!



Chokladglass:

100 g mörk choklad
4 äggulor
1 dl farinsocker
3 dl mjölk
1 dl grädde

Finhacka den mörka chokladen och lägg i en skål. Vispa upp äggulor och farinsocker, värm upp mjölk och grädde i en kastrull. När det nästan kokar, tag det från värmen och häll det över äggsockerblandningen under vispning. Häll tillbaka allt i kastrullen och värm upp under omrörning. Tag från värmen när det börjar tjockna, häll över den finhackade chokladen, rör runt tills all choklad har smält och ställ in skålen i kylskåp över natten. Sätt in skålen i frysen nästa dag (vispa i smeten med jämna mellanrum) och njut av chokladglass efter några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar