lördag 21 december 2013

Pepparkaks cupcakes

Jag fick en beställning av en bekant att göra juliga cupcakes till hans lillajulsfest. Vi bestämde oss för att jag skulle göra cupcakes med smak av pepparkakskryddor - juligare än det blir det väl inte! Jag använde mig av röda och gröna cupcakes formar och dekorerade dem med dekorationer gjorda av sugarpaste. Det var ganska krävande att skära ut alla de små sugarpaste figurerna, så jag är verkligt nöjd med hur de blev!


Pepparkaks cupcakes:

300 g rumsvarmt smör
300 g socker
6 ägg
300 g mjöl

4 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver

3 påsar (á 18g) pepparkakskrydda


Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och pepparkakskryddan i en skål. Vispa smör och socker fluffigt i en annan skål (med elvisp). Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning. Tillsätt de torra ingredienserna och rör till en jämn smet. Fördela smeten i formar i en muffinsplåt och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 15-20 minuter (testa med en sticka om de är klara.)


Frosting:

300 g rumsvarmt smör
500 g florsocker
4 tsk vaniljsocker

Vispa upp smöret i hushållsmaskinen, tills det är ljust och fluffigt. Tillsätt sedan florsockret lite i taget under fortsatt vispning. Smaksätt med vaniljsockret, sätt frostingen i en spritspåse och spritsa på cupcakesen. Dekorera enligt smak och förvara dem sedan i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar