onsdag 11 december 2013

Pepparkakshus

Jag brukar alltid göra ett pepparkakshus någon vecka före jul, varje år ett annorlunda än tidigare år. Något år gjorde jag och min syster två hyddor och förra året gjorde jag en stor borg. Men årets projekt blev en pepparkaksversion av riktiga hus. Min pojkväns mamma bor på landet och har en stor tomt med fem byggnader; ett hus hon bor i, bastuhus, garage och två vedlider. Det här året gjorde jag och min pojkvän då en pepparkaksversion av hela tomten "Lillgård".

Hans mamma tyckte vi var tokiga när vi satt och planerade hur vi skulle bygga alla enskilda byggnader. För att alla hus skulle rymmas gjorde vi dem ganska små, så vi mätte ut en massa små mallar av bakplåtspapper att rita enligt i pepparkaksdegen. Planeringen tog sin lilla tid, men sedan var det inte så invecklat att baka ut allt. Alla hus lyckades och liknade de verkliga husen. Vi dekorerade dem sedan genom att rita in alla fönster och dörrar med florsockerglasyr. Vägen och stigarna gjorde vi av chokladglasyr och krossade franska pastiller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar