måndag 9 december 2013

Chokladmacarons

Jag fick en beställning att baka macarons åt en flicka från mitt gamla gymnasium. Hon önskade sig två olika smakers macarons och slutresultatet blev ljusröda macarons med hallon-vitchoklad fyllning och bruna macarons med mörkchoklad fyllning.

Som känt är macarons ganska så knepiga bakverk och något kan gå snett fastän man gör allt enligt anvisningarna. Så typiskt när det var för någon annan jag bakade så misslyckades de ljusröda macaronsen lite den här gången, så jag lägger inte ut recept på dem. Men hallonfyllningen och chokladmacaronsen blev jag riktigt nöjd med, så de recepten delar jag gärna med mig av! Som tur blev båda två ändå väldigt goda, så jag hoppas att de passade fint in på hennes fest! (Recepten baserar sig på Mia Öhrns & Call me cupcake's recept)


Hallonfyllning:

130 g vitchoklad
60 g hallon
2 msk grädde
röd hushållsfärg

Finhacka vitchokladen och lägg i en skål, koka upp hallonen och grädden i en liten kastrull. Mosa hallonen med en gaffel och häll sedan över vitchokladen. Rör runt tills allt har smält och färga eventuellt med lite hushållsfärg. Täck sedan skålen med plastfolie och ställ in i kylskåp ett par timmar tills det stelnar.

Chokladmacarons:

100 g mandelpulver
180 g florsocker
15 g kakao110 g äggvita (som har varit framme i rumstemperatur några timmar)
5 msk socker


Blanda mandelpulvret med florsockret och kakaon i en skål. Vispa upp äggvitan i hushållsmaskinen, tillsätt sockret lite i taget när äggvitan börjar skumma. Vispa tills det har bildats en tjock maräng (skålen skall gå att vända upp och ner utan att marängen rinner ut). Häll mandelblandningen i marängen och rör försiktigt ner det med en slickepott tills allt har blandats. Fyll smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt macaronsen vila ca 45 minuter på plåten, så att de "torkar" lite på ytan. Värm ugnen till 150°C, grädda sedan macaronsen ca 15 minuter i mitten av ugnen. Låt dem svalna och ta sedan försiktigt bort dem från bakplåtspappret.

Chokladfyllning:

130 g mörk choklad
1,25 dl grädde
1 msk smör

Finhacka chokladen och lägg i en skål, värm sedan upp grädden och smöret i en liten kastrull. Tag bort det från plattan när det nästan kokar och häll över den finhackade chokladen. Rör runt tills allt har smält, täck skålen med plastfolie och ställ in i kylskåp ett par timmar tills det stelnar.

Para ihop lika stora macaronshalvor med varandra, bred lite fyllning på en halvan och lägg på den andra. Förvara i kylskåp, men ta fram dem en liten stund före de skall ätas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar