tisdag 24 december 2013

Hallonpraliner

Jag har varje jul de senaste åren gjort någonslags julgodis. Det här året har jag haft ganska mycket annat på gång och tiden för att göra en massa julgodis finns inte. Men någonting ville jag ändå göra, så det här året blev det endast en sorts julgodis; hallonpraliner.

Jag fick pralinformar till födelsedagspresent förra året och prövade att använda dem för första gången nu. Jag täckte formarnas insida med vitchoklad, för att få en kontrast till fyllningen som var gjord på mörk choklad. Formarna var väldigt lätta att använda och när pralinerna hade stelnat var de super lätta att få loss! Fyllningen är en mörk choklad-hallon ganache, som jag tycker mycket om och har använt mig av flera gånger (t.ex. som macaronsfyllning). Det blir över lite av ganachen, ställ det som blir över i kylskåpet tills det stelnar lite. Rulla sedan bollar av det och rulla dem i kakao - så får du hallontryfflar!



Hallonganache:

200 g mörk choklad  
125 g frysta hallon
1,25 dl vispgrädde
40g smör


Finhacka chokladen och lägg den i en skål. Koka upp hallonen och häll sedan genom en sil (det skall bli 0,75 dl puré). Häll hallonpurén, vispgrädden, honungen och smöret i en kastrull, hetta upp men koka inte. Häll blandningen över den finhackade chokladen och blanda tills det blir slätt. Låt hallontryffeln sedan svalna i rumstemperatur tills den skall användas.

Vitchokladskal:

200 g vitchoklad

Finhacka vitchokladen och lägg i en skål ovanför vattenbad,  smält chokladen tills allt är slätt. Ta skålen från vattenbadet och lägg lite choklad i varje pralinform, sprid ut chokladen med en sked så att alla sidor är täckta. Ställ in pralinformarna i kylskåpet i ca 30 minuter, tills chokladen har stelnat. Tag sedan ut dem, fyll varje med ca 1 tsk hallontryffel och ställ tillbaka dem i kylskåpet tills hallontryffeln har blivit lite fastare. Ta sedan ut dem, täck dem med den resterande smälta vitchokladen och ställ dem kallt. När locket har stelnat, lossa pralinerna från formarna. Förvara i kylskåp, men ta fram dem en liten stund före servering så kommer smakerna bättre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar